به گزارش شمانیوز؛ دکتر محمدصادق افراسیابی، عضو هیأت مدیره و معاون راهبردی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در مورد پویش «همه بازی» به «ایران» میگوید:«در روزهای پرالتهابی که پشت سر گذاشتیم، بازیسازهای ایرانی با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانهای کشور و بنیاد ملی بازیهای رایانهای، پویشی ملی برای کودکان ایرانزمین ترتیب دادهاند تا به کم شدن تنشهای روانی کودکان و نوجوانان ایرانی از طریق بازیهای ایرانی کمک کنند.» افراسیابی با بیان اینکه در اجرای پویش ملی «همه بازی» با شعارهای «همبازی»، «همه بازی» و «ایران، برنده بازی»، جمعی از بازیسازان ایرانی نیز با هدف گسترش نشاط اجتماعی، تقویت هویت جمعی و ترویج فرهنگ بازی سالم و گروهی، به این پویش پیوستهاند، میگوید:«با توجه به شرایطی که در روزهای گذشته در کشورمان شاهد بودیم و استرسی که از نظر روانی به کودکان وارد شد،
این پویش توسط جمعی از بازیسازان طراحی شد. در این پویش، بازیهای مختلفی که ویژه کودکان هستند، به شکل رایگان عرضه میشوند. با مشارکت تولیدکنندگان بازی، نمادهای میهنی و وطنی نظیر پرچم جمهوری اسلامی ایران در فضای مناسبی به بازی اضافه شده است و کودکان میتوانند از این بازیها در یک فضای سالم و امن استفاده کنند. علاوه بر این، پویش دیگری به نام «ایران، برنده بازی»، ویژه نوجوانان طراحی شده است.
این پویش هم با همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شبکه امید، مرکز تولیدات کودک و نوجوان سیما، مرکز بسیج سازمان صدا و سیما، برخی نهادها و دستگاههای دیگر با مشارکت بازیسازان حوزه مقاومت تهیه شده است.» این کارشناس بازیهای رایانهای در پاسخ به اینکه بازیهای گردآوری شده در این پویش را چقدر برای آرامش کودکان مناسب ارزیابی میکند، میگوید:«بازیهای منتخب برای پویش «همه بازی»، بازیهای آرامشبخش و دور از فضای استرس و اضطراب هستند تا بتوانند فضای امن و مناسبی را ایجاد و آرامش روان را به کودکان این سرزمین هدیه کنند.» او در مورد پویش نوجوانان، چنین توضیح میدهد:«با توجه به اینکه در حال حاضر در فضای نه جنگ و نه صلح قرار داریم، باید روحیه مقاومت را در افراد زنده نگه داریم. هویتی که برای این دو پویش در نظر گرفته شده با هم متفاوت است؛ یعنی در پویش کودکان، فضای آرام و نشاطبخشی را دنبال کرده و در پویش نوجوانان، فرهنگ و روحیه مقاومت را در نسل نوجوان نهادینه میکنیم.»
همه برای کودکان پای کار آمدهاند
احسان جازم، معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم با بیان اینکه 18 بازیساز در پویش کودکان مشارکت کردهاند، میگوید:«18 بازیساز اعلام آمادگی کرده و وارد پویش شدهاند تا همه بازیهای منتخب و محبوب خود را که بیشترین تعداد دانلود را داشتهاند وارد پویش کنند. تا الان هر یک از استودیوها با چندین بازی در پویش مشارکت کردهاند، مثلاً استودیو «مدریک» با 8 بازی در پویش مشارکت دارد.»
در حال حاضر 29 بازی فعال شده است. پویش به این صورت است که نمادها و نشانههایی از کشور ایران با هشتگ «همه بازی» را در سایت یا بازی خود قرار میدهند و اعلام میکنند که در این پویش شرکت کردهاند. تولیدکنندگان بازی، الماس و سکههای رایگان و یکسری شخصیتهای مختلف را هم به بازیهایشان اضافه کردهاند و آنها را همراه تصویری از پرچم ایران منتشر میکنند. جازم با بیان اینکه همه پای کار آمدهاند، ادامه میدهد:«براساس آماری که از مارکتهای فعال گرفتهایم، حدود 8 میلیون نفر، مخاطب منحصربهفرد این بازیها هستند و قطعاً آمار نصب بازیها بالاتر است. امیدوارم بتوانیم پویش را ادامه دهیم تا مخاطبانمان هم بیشتر شود.» او با اشاره به اینکه همه بازیهای شرکتکننده در پویش، ایرانی هستند، تأکید میکند: «بازیها ایرانی و دارای مجوز از بنیاد ملی بازیهای رایانهای و مناسب رده سنی بالای سه سال هستند. در بازیها سعی کردهایم محیط و فضای آرامشبخشی ایجاد کنیم. البته در کنار مخاطب کودک، شرایط والدین را هم لحاظ کردهایم تا از طریق مشارکت والدین بهخصوص مادران، پیامهایی که میتوانیم منتقل کنیم.»
بازیها صدای نوجوانان را به بزرگترها میرسانند
نوجوانان ایران میخواهند با پویش ملی «همبازی» نشان دهند که بازی میتواند آنها را به خانواده، دوستان و همه همنسلهایشان پیوند دهد. قرار است در این پویش با هم بخندند، یاد بگیرند، رقابت کنند و با هم برنده شوند. آنها میخواهند صدای نسلشان را با بازی به گوش بزرگترها برسانند. جعفر بختیار، مدیر رویداد بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیر پویش «ایران، برنده بازی» با بیان اینکه پویشی به نام «همه بازی» و قسمتی از این پویش به نام «ایران، برنده بازی» به نوجوانان اختصاص دارد، میگوید:«تاکنون حدود 15 بازیساز با بازیهایی در حوزه مقاومت و محرک وارد این پویش شدهاند.» او با بیان اینکه هنوز پویش «ایران، برنده بازی» به طور رسمی شروع نشده است و صرفاً با مشارکت برخی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها در سطح استانهای کشور اطلاعرسانی شده است، میگوید:«در همین مرحله، فیلمهای زیادی از نوجوانان دریافت کردهایم. شیوه شرکت نوجوانان در این پویش هم به این شکل است؛ نوجوانان بازیهایی را که در سایت «همه بازی» قرار گرفته، بازی میکنند؛ چالشی در بازی اجرا میشود که آن را نوشتهایم، چالش را انجام میدهند و از خودشان فیلم تهیه کرده و برای دبیرخانه پویش ارسال میکنند. دو شعار داریم یکی «همبازی، همه بازی، ایران، برنده بازی»، دیگری هم انتخاب بهترین شعار است که به انتخاب خود بازیکنان انجام میشود.» بختیار تأکید میکند:«همه بازیها از نظر اجرا، نحوه بازی و کیفیت مورد بررسی و کنترل کیفیت بنیادهای بازیها قرار گرفتهاند. تاکنون بیش از 23 عنوان بازی به پویش پیوستهاند و عناوین بازیها در حال افزایش است. بعضی بازیها قابلیت بازی در موبایل و بعضی برای کامپیوتر مناسب هستند.»
پویش #همه_بازی برای کودکان و نوجوانان علاقهمند به بازیهای ویدیویی سالم و جذاب از ابتدای هفته به طور رسمی آغاز شده است و پدران، مادران و نوجوانان علاقهمند برای شرکت در این پویش، میتوانند به نشانی اینترنتی hamebaazi.ir مراجعه و بازیهای مناسب برای نوجوانان را دانلود کرده و بازیهای مناسب برای کودکان را از طریق مراجعه به فروشگاههای عرضه بازیهای آنلاین به صورت کاملاً رایگان استفاده کنند.
بــــرش و پویش «همه بازی»،
مسئولیت اجتماعی بازیسازان
محمد زهتابی، رئیس کمیسیون بازی سازمان نظام صنفی رایانهای درباره پویش ملی «همه بازی» میگوید:«در شرایط پیش آمده برای کشور، قشر کودک و نوجوان مستعد آسیب بیشتری هستند، به همین دلیل از بازیسازان دعوت کردیم با توجه به مسئولیت اجتماعی خود، به این پویش ملی بپیوندند تا بتوانیم تعدادی بازی ایرانی را در اختیار کاربران قرار دهیم تا با کمترین مشکل از آن استفاده کنند. استودیو بازیسازی «مدریک» با بازیهای «پسرخوانده»، «باغ نگار» و «بولدی» در این پویش شرکت کردهاند. زهتابی توضیح میدهد:«ازآنجا که «پسرخوانده» یک بازی بینالمللی است و سرور آن خارج از کشور قرار دارد، ابتدا کاربران برای دستیابی به این بازی با مشکلاتی مواجه بودند، ولی به تدریج مشکلات فنی حل شد و سایر بازیها هم به راحتی و از طریق اینترنت ملی در اختیار کاربران قرار گرفت.» زهتابی با اشاره به بستههای رایگان و تشویقی ارائه شده از سوی بازیسازان و استودیوهای بازیسازی به کاربران، میگوید:«بسیاری از بازیها نیازمند پرداختهای درونبرنامهای بودند که این بستههای تشویقی، عملاً این مشکل را نیز حل کرد.»
محمدمهدی بهفر، عضو کمیسیون بازی سازمان نظام صنفی رایانهای هم درباره این پویش توضیح میدهد:«به محض پایدارتر شدن اینترنت، این پویش راهاندازی شد تا به هر طریقی با ارسال کد هدیه رایگان به کاربران و... از کودکان و نوجوانان پشتیبانی شود تا راحتتر بتوانند بازی کنند و اضطراب آنان کاهش یابد. بهفر هدف اصلی از راهاندازی این پویش را ارتباط بیشتر نسل زد با بازیهای ایرانی و کاهش استرس و اضطراب آنها میداند و میگوید:«ما در واقع با این پویش تلاش کردیم کودکان و خانوادهها از چک کردن مداوم اخبار فاصله بگیرند، به همین دلیل این پویش تا چند هفته ادامه خواهد داشت تا شرایط استرس و اضطراب کودکان کنترل شود.»
مدیر استودیو بازیسازی پاییزان درباره فعالیتهای این مجموعه و همراهی با پویش «همه بازی» توضیح میدهد:«ما با بازیهای «گلشیفته»، مجموعه «بازیهای مافیا»، «گلمراد» و «ورسز» با این پویش همراه شدیم و توانستیم کاربران زیادی جذب کنیم.» بهفر با اشاره به اینکه برخی کاربران هرگز بازیهای ایرانی را تجربه نکرده بودند، میگوید:«با اعمال محدودیتهای بینالمللی، کاربران جدید به پلتفرمهای بازیهای موبایلی ایرانی پیوستند و میتوان گفت در این پویش، بازیهای ایرانی حدود 20 میلیون کاربر جذب کردند. وقتی این کاربران تجربه محصول باکیفیت را داشته باشند، بیشک باز هم سراغ بازیهای ایرانی میآیند و به هر حال تعداد کاربران بازیهای ایرانی بیشتر خواهد شد.»
خبرنگار: سمیه افشینفر
0 دیدگاه